"in a hierarchy every employee tends to rise to their level of incompetence"
Laurence J. Peter
Missatge de benvinguda
És divendres 1 d'octubre de 2010, aquest bloc s'obre amb l'objectiu inicial de crear un espai on reflexionar i donar resposta a les qüestions plantejades i estudiades a l'assignatura de lliure elecció Tècniques i habilitats directives en un entorn internacional que s'imparteix en el 5è curs d'Enginyeria d'Organització Industrial Semipresencial a la Universitat Politècnica de Catalunya.
Es pretén que aquest bloc es construeixi a partir de les aportacions dels creadors i col·laboradors però s'espera que s'enriqueixi a partir de les idees i opinions d'altres usuaris. Fins al mes de desembre de 2010, la temàtica principal del bloc girarà entorn de la matèria de l'assignatura. Això no significa que qui entri a fer una visita i tingui ganes de fer comentaris sobre altres temes que puguin estar relacionats i puguin ser d'interès, no els faci. Sentiu-vos lliures d'opinar i proposar.
Salutacions i benvinguts!
diumenge, 24 d’octubre del 2010
Pràctica 2
En aquesta entrada al bloc es
parlarà sobre el treball en equip. Un equip de treball és un
grup de persones articulat i organitzat que substitueix el treball individual
pel col·lectiu, a través de sinergies, col·laboració i cooperació. Els
resultats són qualitativa i quantitativament superiors a la suma d’esforços
individuals. Aquesta definició es troba al llibre "Pasión por
innovar" de Franc Pontí, i de fet és la que ens ha convençut més als
membres de l'equip d'entre totes les que s'han buscat.
Seguint aquesta linia, podem
explicar un cas propi que es va dur a terme basant-se amb aquestes premises. En
l'entorn d'una PIME el dia a dia no permetia executar idees per manca de
coordinació i implicació. Per tal de fer fluïr aquestes idees es va crear un Equip
per aportar Valor Afegir a l'Empresa (EVAE). Aquest equip seria flexible en les
persones que l'integren depenent el cas concret que es volgués tractar. Cada
cas que s'hagués de tractar hauria de donar valor afegit a l'empresa tenint en
compte la missió empresarial de la mateixa.El metode que es va seguir
implicava a totes les persones de l'empresa començant per direcció. Els
coordinadors, extreien les idees de varis departaments i les exponia a
Direcció. Direcció donava prioritats en les tasques que s'haurien d'executar i
els coordinadors eren responsables de fer el seguiment i implicar en cada tasca
la gent que podria aportar més coneixement creant la màxima sinergia en les
reunions per cada tasca. Aquestes reunions no podien ser mai de més d'una hora
degut al farragós dia a dia de la
PIME i si no s'havien assolit els objectius de l'acte del dia
de la reunió previament redactat, s'havia de fixar una futura reunió per acabar
daclarir-los. Tot sempre tenint en compte que l'objectiu final de l'equip era aportar
valor afegit a l'empresa.En les dues transprències
següents (clicar a sobre per veure-les correctament) es mostra el funcionament
de l'equip creatiu en el cas que es tracta en aquesta entrada. Per a
l'el·laboració de les mateixes es van utilitzar entre d'altres, idees dels
llibres "Es muy fácil" de Josep Maria Lagarriga i
"Comportamiento Organizacional" de Martha Alles.
Com s'ha esmentat
anteriorment, Direcció tenia la responsabilitat de prioritzar les idees que
surgien del EVAE. Els coordinadors s'encarregaven d'extreure les idees més
importants i interrelacionar sinergies entre departaments i treballadors. Les
tasques finals per desenvolupar una idea requeien a les persones més adients
per desenvolupar-les ja sigués dintre de l'empresa o fora.
D'aquesta manera es va conseguir
prendre una posició de lideratge compartit, evitant com havia passat en
anteriors casos, que alguns departaments pretenguessin imposar les seves
necessitats per sobre la dels altres. Es va aconseguir establir una comunicació
fluïda i multidireccional entre tots els integrants de l'empresa incloent
Direcció. El fet d'evitar estils dominants feia que totes les idees es
tinguessin en igual importància i les decisions, per tant, eren el resultat de
les aportacions i valoracions preses de forma contrastada i acurada.
Addicionalment, per treballar
més eficientment s'utilitzaven les eines internes de gestió del coneixement com
la intranet i els correus electrònics.Per concloure aquesta
entrada, la principal idea que podem extreure es que el treball en equip, quan
funciona, proporciona resultats superiors als individuals i també a la suma
d'individualitats separades. Que un equip funcioni i proporcioni els resultats
esperats, no és un fet senzill ni es fa d'un dia per l'altre, però tant la
teoria com sobretot la pràctica, ens ha permès veure que amb la implicació de la Direcció, amb
l'establiment de procediments i la voluntat de participció dels treballadors de
l'empresa, s'aconsegueix aportar valor afegit en linia de la missió de
l'empresa. No es pot afirmar, però sembla complicat que alguns dels resultats
ja aconseguits a dia d'avui, s'haguessin assolit sense la creació de l'EVAE.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada